باغچه تخم مرغى
من در یکى از مدرسههاى تازه تأسیس و بزرگ وسط شهر بابل تدریس مىکنم. این مدرسه چند باغچه بسیار کوچک داشت که به تازگى در آن نهالهایى کاشته بودند. براى این که بچهها به نهالها آسیب نرسانند، دور آنها حصارى بلند کشیده بودند.
کتاب علوم کلاس اول بخش گیاهان، در مورد انواع برگها، ساقهها، ریشهها، مراحل رشد گیاهان و... بحث مىکند. همیشه دلم مىخواست در مدرسه گیاهانى داشته باشیم تا بچهها از ابتداى رویش، شاهد رشد آنها باشند. اما با توجه به امکانات مدرسه، عملاً نمىتوانستیم از این باغچهها استفاده کنیم. مدتها در این فکر بودم که در کلاسم باغچهاى بسازم؛ باغچه کوچکى که ارزان و براى همه گروهها قابل تهیه باشد. ضمناً بتوانیم دانههاى متعدد و متنوعى در آن بکاریم و نحوه رشد و شکل انواع دانهها را با هم مقایسه کنیم.
چند روزى چشمم به دنبال وسیله مناسبى بود تا این که یک روز آن را یافتم. دیدن شانههاى خالى تخم مرغ که جلوى بقالى گذاشته شده بودند، مرا به یاد باغچههاى کرت بندى شده روستاهاى اطراف شهر انداخت. فرداى آن روز که به کلاس رفتم، از گروهها خواستم هر کدام یک شانه خالى تخم مرغ، مقدارى تخم سبزیجات، یک سینى به اندازه شانه تخم مرغ، و بعضى از گروهها هم خاک بیاورند.
گروهها شانههاى تخم مرغ را به اندازههاى دلخواه در آوردند. یک گروه مستطیل، یک گروه سه گوش و... روى آن مقدارى خاک ریختند و بعد تخم سبزیجات را به سلیقه خودشان، در هر ردیف که دلشان مىخواست، پاشیدند.
به بعضى از گروهها همین فعالیت را بدون خاک دادم تا تأثیر وجود و عدم وجود خاک را در رشد دانهها مشاهده کنیم. بچهها شانهها را داخل سینى گذاشتند و کنار پنجره کلاس چیدند.
آن روز کلاس بسیار شادى داشتیم. بچهها با پیش بند و دستکش آن چنان غرق شادى و غرور بودند که قابل وصف نبود؛ چون با دست خودشان باغچهاى مىساختند. انگار باغچه تخم مرغى برایشان مثل سفر به کره ماه جالب و حیرتانگیز بود. آنها هر روز با شوق فراوان، باغچههایشان را با ظرافت آبیارى مىکردند. بعضى گروهها چون دوست داشتند زودتر گیاهشان رشد کند، هر زنگ تفریح به باغچهها آب مىداند. من هم چیزى نمىگفتم تا در پایان مدت تعیین شده، باغچهها را با هم مقایسه کنیم.
بعد از چند وقت تخمها جوانه زدند و سر از خاک بیرون آوردند: تربچه، جعفرى، تره، ریحان و...
چه باغچههاى رنگارنگ و زیبایى! آن وقت بچهها برگها را بررسى کردند، ریشهها را کنار هم گذاشتند و به مقایسه ساقهها با هم پرداختند.
چند باغچه به خاطر آبیارى زیاده از حد خراب شد و از بین رفت. این نتیجهاى بود که خود گروهها به آن مىرسیدند و چه قدر زیبا بود وقتى خودشان جواب سؤال هایشان را یافتند.
باغچه هایى که دانههاى سبزیجات بدون خاک در آنها کاشته شده بودند، فرضیه ما را که »گیاهان براى رشد به خاک نیاز دارند«، با یک سؤال تازه رو به رو کردند. چون در باغچه بدون خاک گیاه رشد کرد، ولى سرعت رشد آن خیلى کمتر از باغچههاى دیگر بود و زودتر هم زرد شد.
این تجربه جالب و شاد و هیجانانگیز، علاوه بر یاد گرفتن درس برگها و... یک درس جالب براى من و بچهها داشت:
آنچه را که نیازمان بود، به سادگى و فقط با دقت به محیط اطراف، به دست آوردیم. درس دادیم و در کلاس گردش علمى کردیم.
اما این سؤال همچنان برایم ماند که: در شانه تخم مرغ چه مادهاى بود که بدون حضور خاک، به گیاه اجازه رشد مىداد؟
ای که با نامت جهان اغاز شد دفتر من هم به یادت باز شد
با عرض سلام وخسته نباشید خدمت جناب اقای همتی وکلیه
عزیزانی که از این وبلاگ بازدید می فرمایند.
تحلیلی مختصر بر باغچه تخم مرغی
هیچ رشذی بدونه زحمت ممکن نیست.
چند مطلب کوتاه در رابطه با باغچه تخم مرغی:درابتدا باید به متولیان این طرح تبریک گفت گه در مدارس ما هر چند به صورت اندک چنین طرحهای که محتاج صبر وحوصله فراوان مسئولین مربوطه می باشد صورت گرفته است .فعالیتی که در باغچه تخم مرغی صورت گرفته است نمونه کاملی از خلاقیت توسط معلم وشاگردان می باشد که بدونه همکاری هر کدام از انها شاید به موفقیت نمی رسیدند.
این طرح بر اساس تفکر واگرا وبر مبنای تشویق خلاقیت در کودکان وپرورش خلاقیت در انها صورت گرفته است.خلاق بودن معلم کلاس باعث شده است که فضای کلاس به یک فضای کاملا طبیعی وشاد تغییر پیدا کند وباعث بدست آوردن تجارب گرانبهای برای کودکان در زمینه رشد گیاهان وپرورش آنها شده است.باغچه تخم مرغی که کودکان قبل از این انها را مشاهده نکرده بودند باعث می شود که کودکان ذر زمینههای دیگر نیز خلاقیت نموده وبه فعالیتهای اینچنینی دست بزنند.
در این طرح اشکالاتی وجود دارد که به طور خلاصه به آنها اشاره خواهم نمود.
قبل از اینکه این طرح اجراءشود بهتر بود از عقاید ونظریات کودکان در این زمینه استفاده می شود وانها را تشویق به فکر کردن وتفکر در مورد چگونگی انجام دادن کار می کردیم که نظرات وپیشنهادات انها می توانست در اجراءکردن طرح به ما کمک نمائید.
یک هفته قبل از اجرای طرح باید مشاهده صورت می گرفت وکودکان از نزدیک با یک باغچه وچگونگی شکل گیری آنها آشنا شده ودرحین این فعالیت کودکان را به بحث وگفتگو می کشانیم ودر قالب فعالیتها وتعاملات محتوا را طراحی وکودکان را با فعالیت مورد نظر آشنا نموده و انها را برای این فعالیت اماده می نمائیم.وابتدا در قالب اطلاعات ساده آنها را با مفهوم گیاه وبعد باغچه وچگونگی رشد وفواید آنها اشنا نموده وانها را در حین انجام فعالیت ازاد بگذاریم تا در مورد باغچه وگیاهان صحبت کنند.
در حین انجام فعالیت باید از کودکان خواسته شود مشاهدات خود را در طول مدت رشد گیاهان وجوانه زدن وشکل گیری باغچه یادداشت کنند وتوجه آنها را به جوانه زدن گیاهان جلب نمائیم ودر حین فعالیت میتوانیم سئوالاتی از کودکان بپرسیم مانند:ایا گیاهان در تاریکی هم رشد می کنند-آیاگیاهان بدونه نور هم رشد میکنند.چه کار کنیم تا گیاهان سریعتر رشد کنند.
همچنین می توانیم به کودکان کمک کنیم تا نمودارها وجدولهای را رسم نموده وروشهای تثبیت فعالیت ومشاهدات ونتایج خود را ارائه ددهند وهر روز گزارش خود را از فغالیت در حال انجام شرح داده وکارها وفعالیتهای خودشان را ثبت نمایند.
در این طرح اهداف زیر دنبال میشود .
۱
ایجاد حس اعتماد بنفس وامنیت خاطر در کودکان
۲تشویق وپرورش استقلال طلبی وخلاقیت کودک
۳پرورش حس زیبا شناسی در کودک
۴پرورش عادات مفید در کودک به منظور تندرستی وایجاد مهارتهای که برای تطبیق شخص با محیط لارم است
۵باعث بدست آوردن تجارب گرانبهای برای کودکان در زمینه رشد گیاهان شده است
۶کودک برای نخستین بار با گوشه ای از طبیعت رابطه برقرار کرده است
زیباترین اهنگی که از زمین به گو ش خداوند میرسد خنده کودکان می باشد.
ای که با نامت جهان اغاز شد دفتر من هم به یادت باز شد
با عرض سلام وخسته نباشید خدمت جناب اقای همتی وکلیه
عزیزانی که از این وبلاگ بازدید می فرمایند.
تحلیلی مختصر بر باغچه تخم مرغی
هیچ رشذی بدونه زحمت ممکن نیست.
چند مطلب کوتاه در رابطه با باغچه تخم مرغی:درابتدا باید به متولیان این طرح تبریک گفت گه در مدارس ما هر چند به صورت اندک چنین طرحهای که محتاج صبر وحوصله فراوان مسئولین مربوطه می باشد صورت گرفته است .فعالیتی که در باغچه تخم مرغی صورت گرفته است نمونه کاملی از خلاقیت توسط معلم وشاگردان می باشد که بدونه همکاری هر کدام از انها شاید به موفقیت نمی رسیدند.
این طرح بر اساس تفکر واگرا وبر مبنای تشویق خلاقیت در کودکان وپرورش خلاقیت در انها صورت گرفته است.خلاق بودن معلم کلاس باعث شده است که فضای کلاس به یک فضای کاملا طبیعی وشاد تغییر پیدا کند وباعث بدست آوردن تجارب گرانبهای برای کودکان در زمینه رشد گیاهان وپرورش آنها شده است.باغچه تخم مرغی که کودکان قبل از این انها را مشاهده نکرده بودند باعث می شود که کودکان ذر زمینههای دیگر نیز خلاقیت نموده وبه فعالیتهای اینچنینی دست بزنند.
در این طرح اشکالاتی وجود دارد که به طور خلاصه به آنها اشاره خواهم نمود.
قبل از اینکه این طرح اجراءشود بهتر بود از عقاید ونظریات کودکان در این زمینه استفاده می شود وانها را تشویق به فکر کردن وتفکر در مورد چگونگی انجام دادن کار می کردیم که نظرات وپیشنهادات انها می توانست در اجراءکردن طرح به ما کمک نمائید.
یک هفته قبل از اجرای طرح باید مشاهده صورت می گرفت وکودکان از نزدیک با یک باغچه وچگونگی شکل گیری آنها آشنا شده ودرحین این فعالیت کودکان را به بحث وگفتگو می کشانیم ودر قالب فعالیتها وتعاملات محتوا را طراحی وکودکان را با فعالیت مورد نظر آشنا نموده و انها را برای این فعالیت اماده می نمائیم.وابتدا در قالب اطلاعات ساده آنها را با مفهوم گیاه وبعد باغچه وچگونگی رشد وفواید آنها اشنا نموده وانها را در حین انجام فعالیت ازاد بگذاریم تا در مورد باغچه وگیاهان صحبت کنند.
در حین انجام فعالیت باید از کودکان خواسته شود مشاهدات خود را در طول مدت رشد گیاهان وجوانه زدن وشکل گیری باغچه یادداشت کنند وتوجه آنها را به جوانه زدن گیاهان جلب نمائیم ودر حین فعالیت میتوانیم سئوالاتی از کودکان بپرسیم مانند:ایا گیاهان در تاریکی هم رشد می کنند-آیاگیاهان بدونه نور هم رشد میکنند.چه کار کنیم تا گیاهان سریعتر رشد کنند.
همچنین می توانیم به کودکان کمک کنیم تا نمودارها وجدولهای را رسم نموده وروشهای تثبیت فعالیت ومشاهدات ونتایج خود را ارائه ددهند وهر روز گزارش خود را از فغالیت در حال انجام شرح داده وکارها وفعالیتهای خودشان را ثبت نمایند.
در این طرح اهداف زیر دنبال میشود .
۱ـتشویق وپرورش استقلال طلبی وخلاقیت کودک
۲ـپرورش حس زیبا شناسی در کودک
۳پرورش عادات مفید در کودک به منظور تند رستی وایجاد مهارتهای که برای تطبیق شخص با محیط لازم است.
۴ایجاد حس ااعتماد بنفس وامنیت خاطر در کودکان
۵کودک برای نخستین بار با گوشه ای از طبیعت رابطه برقرارکرده است .
۶ـباعث بدست آوردن تجارب گرانبهای برای کودکان در زمینه چگونگی رشد گیاهان شده است.
زیباترین آهنگی که از زمین به گوش خداوند می رسدخنده کودکان می باشد.