به نام الله
مقایسه رویکرد موضوعی با رویکرد پروژه ای
با سلام به مشتاقان تعلیم وتربیت
در رویکرد موضوعی یادگیری حول محور موضوع می چرخدونقش اصلی را موضوع بازی میکند.
در رویکرد موضوعی از طریق یک تدریس از پیش طراحی شده به آموزش میپردازند برای این
رویکرد از قبل برنامه ریزی شده وتمام مواردی را که دانش آموزان باید آنها را فرا بگیرند در کتابهای درسی گنجانده شده وبه صورت یک برنامه از قبل تعیین شده وخشک وغیر قابل انعطاف در کلاسها اجراء می شود وشبیه روشی است که در آموزش وپرورش ایران وجود دارد.این روش معلم محور بوده ومعلم یا مربی کلیه فعالیتها را به تنهایی انجام میدهند وفراگیران فقط یادگیرنده هستندوبه هیچ وجه در برنامه وروش درسی نمی توانند دخالت نمائیند.در این روش به تجارب
وشرایط کودک هیچ توجهی نشوده ومبنا صرفآمحصول نگر بوده وتنها به دنبال پاسخ ویادگیری مطالب قابل پیش بینی هستند.در این رویکرد هیچ توجهی به انگیزه ورغبت که مبنای فعالیت وخلاقیت میباشدنشده است وکودکان به عنوان یک انسان ماشینی هستند که مطالبی را که برای آنها در نظر گرفته شده باید بیان نمائیندوبرای اینکه به مراتب بالاترارتقاء پیدا کنند مجبور
هستند که یاد بگیرند وخارج از مطالب تعیین شده حق سئوال کردن را ندارند .در این رویکرد
کاربرد مهارتهاوتمرین وممارست جایگاه خاصی نداردوهمه چیز فقط در موضوع خلاصه میشود
مانند بسیاری از مطالب کتابهای درسی مقاطع ابتدایی که معلم فقط مطابق با آنها عمل مینمائید وهیچ گونه انعطافی در این برنامه ها ندارد،هر چند که نظام آموزشی ماهمچنین اجازه ای را به طور کامل به معلم نداده است که خارج از مطالب درسی وموضوعات تععین شده عمل نمائید.درسی مثل انشاء را در نظر بگیریددر این درس معلم از فراگیران می خواهد که در مورد
تابستان مطلب بنویسند فراگیران بایدفقط در مورد تابستان مطلب بنویسند ودر پایان انشاءهای آنها حول یک موضوع می چرخد.یا در مورد درسی مثل علوم که با توجه به مطالب کوتاه درسها
معلم توضیحات کمی را در مورد آنها ارائه میدهدوبعد از کودکان می خواهد که آنها را روخوانی نموده ودر پایان هم جواب سئوالات مربوط به درس را به دانش آموزان می گوئیدوروز بعد هم از آنها یادگیری مطالب دیروز را می خواهدوخارج از موضوع درس چیزی به شاگردانش نمیگوئید
و به علایق آنها هیچ توجه ننموده واجازه بحث وگفتگو وپرسش وپاسخ را هم نمی دهد،ومعلم
در کلاس حرف اول وآخر را می زند.رویکرد پروژه ای رویکردی نو در آموزش وپرورش ما ست.که می تواند کمک زیادی به حل نواقص رویکرد موضوعی نموده وهمگام با رویکرد موضوعی به کاربرد
مهارتهاویاذگیری طولانی مدت بینجامد.رویکرد پروژه ای بر خلاف رویکرد موضوعی روشی شاگرد محور است ومعلم باطراحی مناسب آموزشی بیشترفعالیتها را همراه باکودکان انجام میدهد.در این روش به کودکان اختیار عمل داده می شود تا موضوع مورد علاقه خود را انتخاب نموده وبه مثابه یک پروژه در مورد آن بحث وگفتگو نمائیند،ومعلم نقش یک راهنما وهدایتگر را دارد. در رویکرد پروژه ای همه شرایط مطابق با شرایط کنونی کودک وتجارب موجود او صورت می گیرد و
برای فعالیتهای پروژه زمان ومکان مناسب را در نظر می گیرند.با توجه به اینکه موضوع در این رویکرد مطابق با سلیقه وعلاقه خود کودکان انتخاب شده،آنها تلاش گسترده ای را انجام میدهند
وشرایطی فراهم می آییدتا کودک فعالیتهای،سئوال کردن،آزمایش وکشف امور وروابط بپردازد.در حالیکه در رویکرد موضوعی کاملآخلاف این موضوع دیده می شود.در این رویکرد معلم نگران
ارزشیابی وجوابهای نادرست کودکان نیست وبا هدایت کودکان سعی میکند که آنها جواب درست سئوالات را با توجه به فعالیتهای خود کسب نمائیند.در رویکرد پروژه ای یادگیری عمیق
ودرازمدت دانش به وجود می آئید،در حالیکه در رویکرد موضوعی هدف از بر کردن طوطی وار مسائل ومطالب وفعالیتهای القاءشده بود.در رویکرد پروژه ای کودک می تواند مهارتهای را که آموخته است به کار بگیرد وآنها را تمرین نمائید.ومربی کمک میکند تا کودک در کسب مهارتها
وکاربرد آموخته هاموفق باشد.در کار پروژه ای دانش آموزان را تشویق می کنندوزمینه برای فراگرفتن مسئولیت،ابتکار عمل،تصمیم گیری فراهم می شوداعتماد بنفس در کودکان تقویت شده وکودکان با اعتماد بنفسی که از مستقل کار کردن بدست آورده اندمی توانند مسائل را حل نموده وخلاقیت بیشتری در کاربرد مهارتها نشان داده وبه خودباوری رسیده وخودرا مهم تلقی نموده وبه توانایی خود در کسب مهارتها وکاربرد آنهاپی میبرند.
نمونه رویکرد پروژه ای:همه چیز در مورد خاک،درکلاس اول ابتدایی معلم با توجه به علاقه مندی کودکان در مورد خاک انواع خاک را تهیه نموده وآنها را در اختیار کودکان قرار میدهد وبه آنها اجازه میدهد تا با خاک بازی نموده وبا اضافه کردن آب به خاک گل درست کنند.معلم در حین این فعالیتها با کودکان در مورد خاک صحبت میکند وآنها را به بحث وگفتگو وتعامل کودکان با هم دیگر تشویق منمائید.در مورد فواید خاک وانواع آنها ونقش وتآثیر خاک در زندگی ما آدمها وجانوران با کودکان صحبت میکند.کودکان در طول این پروژه با فعالیتهای اسباب بازی درست کردن با استفاده از خاک وخلاقیت روی خاک درگیر شده اندو با موضوعات جدید ولغات ومفاهیم نو آشنا شده وفرصتی برای آنها به وجود آمده است تا مهارتها وآموخته های قبلی را در شرایط واقعی به کار گیرند.البته آنها قبلآ با استفاده از رویکرد موضوعی مطالب لازم را در مورد خاک آموخته اند.در پروزه خاک معلم به دانش آموزان اجازه میدهد تا سئوال بپرسند ونظرات خودشان را مطرح نمائیند.