خوش به حالشون !

    حسن طاهرى

    اشاره

    شاگرد تو مى باشم، گر کودن و کژپوزم ...

 « شمس»

 ... درست مثل یک شاگرد، محصول کارم را به استاد نشان دادم تا اگر آن را هم سو باکتاب جدیدش - علم و روش آن - در طرح شعار - کمتر بیشتر است - مى داند، اجازه‏ى چاپ دهد. یادداشت هاى او در حاشیه‏ى پیش نویس مقاله، چراغ راه من شد و اکنون اگر نورى در این گزارش دیدید، از اوست.

    روزهاى سه شنبه در کلاس‏هاى پیش دبستان کار مى‏کنم. گاهى مشاهده‏گر فعالیت‏هاى مربیان هستم و گاهى خود در نقش مربى‏ام! اوایل آذرماه بود. خانم محمودى، مسؤول پیش دبستان، گفت: »مربى‏هاى مدرسه دوست دارند که در آغاز فعالیت‏هاى مربوط به آشنایى کودکان با موضوع گیاهان، مدیریت یادگیرى بچه‏ها با شما باشد.«

    فرصت تازه‏اى پیش آمده بود تا در تعامل با کودکان، تجربه‏هاى تازه کسب کنم. با این که مثل خروس »آوازم را چشم بسته مى‏خوانم!« اما در چنین مواقعى، مثل یک دانشجو، ابتدا به طراحى آموزش مى پردازم.

 شروع کردم!

 اولین کار این بود که هدف را مشخص کنم:

  با واژه‏ى »گیاه« به عنوان یک کلید واژه در علوم تجربى آشنا شوند.

  مصداق هاى »گیاه« را شناسایى کنند.

  مفهوم »گیاه« را چنان درونى کنند که هنگام برخورد با گیاه، آن را »درک« کرده و به موارد مشابه تعمیم دهند و از غیر آن بازشناسند.

  در ارتباطهاى خود هر جا که لازم است، کلید واژه را در جاى مناسب خود به کار گیرند.

  گیاهان را به عنوان بخشى از محیط زیست خود بشناسند.

    ×××

    در تعیین هدف‏ها، یک نکته به عنوان رویکرد آویزه‏ى گوش و هوشم بود:

 توجه به مفهوم سازى و تولید دانش به وسیله‏ى کودکان، به جاى انتقال مفهوم و دانش به کودکان.

    ×××

    براى دستیابى به هدف‏ها، سه فعالیت 20 دقیقه‏اى به عنوان »محتوا« پیش بینى کردم. آن ها را با مربیان کودک مدرسه‏اى که قرار بود فعالیت‏ها آن جا انجام گیرد در میان گذاشتم و با مشارکت هم{P  - در این جا لازم است از همراهى و مشارکت صمیمانه خانم ها محمودى، چهارگامه، بینا، یونسى و راستگو مربیان پیش دبستان »ریاض دانش«، آموزش و پرورش منطقه 5 تهران در جنت آباد تشکر و سپاسگزارى کنیم. P}

 درباره‏ى طرح و چگونگى همیارى در اجراى آن تصمیم‏گیرى کردیم.

 

 فعالیت اول:

    نمونه‏هایى از گیاهانى را که ریشه و ساقه و برگ دارند، مثل تربچه، جعفرى، نعنا، شوید، تلخون، پیاز و ریحان، به اندازه‏ى لازم از سبزى فروش محله خریدیم و دادیم در آبدارخانه‏ى مدرسه تمیز شستند و خشک کردند و همه را در یک سینى بزرگ، با خود به کلاس بردیم.

    میز و صندلى‏هاى کلاس یک نفره و آرایش آن‏ها به شکل U بود.

    روى میز هر کودک، یک ورق روزنامه‏ى باطله گذاشتیم و نمونه‏هاى گیاهان را بین آن‏ها تقسیم کردیم.

    ×××

 گفت و گو، مشاهده و جست و جو

    بچه‏ها گیاهان را دستکارى کردند، گفت و گو کردند و حتى بعضى‏ها پس از اطمینان از تمیزى، برگ‏هایى از آن‏ها را مزه کردند.

 همراه با نشان دادن نمونه ى گیاه تربچه:

 1  کى مى دونه اسم این گیاه چیه؟

 2  [تقریباً همگى]: تربچه!

 1  شما هم روى میزتان از این »گیاه« دارید؟

 2  [تقریباً همگى]: بله!

 

 1  تربچه را از توى »گیاهان« خود بردارید. با دقت نگاه کنید. به هم نشان دهید. با هم مقایسه کنید.

    ×××

    همراه با نشان دادن نمونه‏ى گیاه جعفرى:

 1  یک »گیاه« دیگر! خوب نگاه کنید. ببینید شما هم روى میزتان از این »گیاه« دارید؟

    توى گیاهان خود مى‏گردند، به نمونه‏اى که دست ما است نگاه مى‏کنند، بعضى‏ها مى‏آیند و نمونه‏ى در دست ما را از نزدیک مى‏بینند و ... کم کم پیدا مى‏کنند. به هم نشان مى‏دهند، از هم تأئید مى‏گیرند و به من و مربى نشان مى‏دهند. یک نفر از میان جمع »گیاه« را مى‏شناسد و نام مى‏برد:

 1  آفرین! اسم این گیاه جعفرى است.

{P  - کلاس دخترانه بود. اجراى این برنامه در کلاس پسرانه نشان داد که آشنایى دختران پیش دبستانى با سبزى‏ها، بیش از پسران پیش دبستانى است. P}

 همراه با نشان دادن نمونه‏اى دیگر .....................

 

 فعالیت دوم: مشاهده، جست و جو در محیط واقعى

 1  آن هفته که به کلاستان آمدم، درباره‏ى چى گفت و گو کردیم؟

 2  درباره‏ى »گیاه«، درباره‏ى »گیاهان«، درباره‏ى سبزى ها ....

  حالا با هم برویم حیاط مدرسه، کوچه، پارک تا گیاهان را در آن جا هم ببینیم. هر کس هر جا یک نمونه »گیاه« دید، به دوستش یا به من یا به خانم مربى نشان دهد.

    ×××

    کودکان در پهنه‏ى پارک پراکنده بودند، کنجکاوى مى‏کردند و جست و جو مى‏کردند. مقایسه مى‏کردند. پیدا مى‏کردند و یافته‏ها را به یکدیگر نشان مى‏دادند - تعمیم مى‏دادند و به این طریق آموخته‏هاى خود را عمق و وسعت مى‏بخشیدند. براى من جالب و شورانگیز بود که آن روز گوشم نه »درخت« شنید، نه »علف«، نه ...

    »گیاه«! فقط گیاه. وه چه زیبا بود آن روز!

    »گیاه« صداى آن روز پارک بود. خانم گیاه! آقا این هم یک گیاه.

 گیاه! ...

     از علف‏هاى هرز، گیاهان خودروى لا به لاى سنگ‏ها تا درختان کاج، بوته‏هاى رز و ... گیاهى از چشم کودکان پنهان نمى‏ماند.

    حتى گیاهانى که به دلیل برگ ریزان، لباس خود را عوض کرده بودند!

 

 فعالیت سوم: تلفیق ارزشیابى

    وقتى از پارک برگشتیم، زنگ تفریح بود و تغذیه، بعدش: نقاشى!

 

 حدس مى‏زنید که موضوع نقاشى آن روز چه بود؟

    بهترین وقتى بود که بتوان فعالیتى تلفیقى - علوم تجربى و نقاشى - را اجرا کرد.

    از کودکان خواستم، »گیاهان« را نقاشى کنند.

    نمونه‏ى کارهاى آن‏ها را در این گزارش مى‏بینید. احتیاجى به توصیف نیست!

    ×××

    چه خوش شانس هستند »مربیان کودک«! خوش به حالشان!

    آن همه زیبایى را که من آن روز شاهد بودم، آن‏ها هر روز شاهدند. درست مثل یک »باغبان« که فرایند رشد و به بار نشستن گیاهان باغش را شاهد است. و چه هشیار بود و عارف، زنده یاد جبّار عسگرزاده آن زمان که عنوان »باغچه‏بان« را براى خود برگزید.

    و من چه قدر دلم مى‏خواهد که »باغچه‏بان« شوم!

    ×××

 فکر کنید و بگویید:

    در گزارشى که خواندید: اندیشه‏ى کاوشگرى »مفهوم سازى به وسیله‏ى کودکان« به عنوان یک رویکرد در انتخاب هدف‏ها و مدیریت فعالیت‏هاى یادگیرى کودکان مورد توجه بوده است. با ارائه‏ى مثالى روشن، توضیح دهید که در این فعالیت‏ها سعى شده است، چه مفهوم یا مفاهیمى به وسیله‏ى کودکان ساخته شود؟ چگونه؟

 به نام الله
              با سلام وخسته نباشید خدمت دلسوزان تعلیم وتربیت فرشته های آسمانی 
یکی از مواردی که در رشد کودکان موثراست استفاده از مقوله ای به نام طبیعت است
تحلیلی مختصر بر خوش به حالشون
معلم امروزی یک راهنماست که تجربیات یادگیری را تسهیل می کند. معلم تسهیل کننده کار یادگیری است که با تنظیم هدفها وآموزش بر اساس تجارب قبل دانش آموزان وبه منظورسرعت بخشیدن به یادگیری وآموزش انجام می شود.
با توجه به اینکه در بیشتر مراکز آموزشی وتربیتی ایران
معلم یا مربی فقط یک انتقال دهنده اطلاعات هست وتوجهی به فراگیران ونیازهای آنان ندارند وآموزش تنها محدود به چهار دیواری مدرسه می باشدوروشهای قدیمی آموزشی را که در بیشتر دنیا منسوخ شده است سر لوحه کار خود قرار داداند.اما در طرح درس گیاهان ساختارهای خشک وغیر قابل انعطاف جای خود را به شا خص انعطاف پذیری در
خدمت آموزش وکسب تجربیات وشناساندن محیط داده است ومربی به طور کامل از روشهای تکنو لوژی آموزشی با
طراحی اهداف وبرنامه ریزی فعالیتها استفاده نموده
است ومحیطی شاد ومفرح را برای کودکان به وجود آورده است مربی از مناسبترین منابع بهرگیری کرده است تا هر چه سادهتر شاگردان را به هدفهای مورد نظرش برساند.باتوجه
  به اینکه کودکان هنگام مطالعه در مورد گیاهان هیجان زده می شوند واز انجام فعالیتها در این زمینه لذت می برندمشاهدات کودکان در زمینه گیاهان موجب می شودکودکان با مفهوم طبیعت وزیبایی وآب وهوا به عنوان
رشد دهنده گیاهان آشنا شده وقدرت خلاقیت خود را پرورش
   داده وتجارب گرانبهای را از آموخته های خود کسب
نمایند .تجربه های موفقیت آمیز باعث رشد اعتماد بنفس کودک می گردند .شادی که در حین فعالیتها به وجود آمده است موجب رشد خلاقیت کودکان گردیده است. یکی از نقاط مثبت دیگر این برنامه توجه به مفهوم سازی وتولید دانش در کودکان بود که موجب رشد شناختی وزمینه ساز
تفکر خلاق در کودکان را فراهم می نمائید.
چند پیشنهاد برای بهتر اجراءشدن خوش به حالشون
در این طرح می توانستیم فعالیتها را گسترش داده واز فعالیتهای مانند کاشت دانه ها وچگونگی رشد آنها استفاده نمود وبحثهای را در زمینه چگونگیرشد گیاهان و تاثیر آب وهوا بر روی گیاهان وهمچنین توصیف کردن و مقایسه کردن گیاهان مطرح نمائیم تا کودکان در مورد آنها تفکر نموده وبه نتیجه برسند.

باغبان ابتدا زمین را بارور می کند وبرای غنچه دادن به درخت فرصت می دهد.

نظرات 1 + ارسال نظر
همتی یکشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 01:02 ب.ظ http://a13411341.persianblog.com

علی اکبر خان جمله ی اخر خیلی زیباست.
:فرصت ؛ در تعلیم و تربیت یک کلمه ی طلایی است. این جمله ی تو مرا به فکر فرو برد و غرق در اندیشه کرد.
سپاسگزارم و منتظر کارهای دیگرت. البته بی صبرانه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد